Using scented items in Ihram - The Haramayn Guide

Using scented items in Ihram

Question:

What is the ruling of a Muhrim using the following: face mask/scented soap/scented medicine/scented food/toothpaste/chewing gum/cooling towels? 

 

Answer:

i. Face mask: if it is worn for less than 12 hours continuously, then Sadaqah (equivalent to Sadaqah al-Fitr) will be necessary. If it is worn for 12 hours or longer, then Damm will be necessary. 

 

ii. Scented soap: if it is used once then Sadaqah will be necessary, if it is used multiple times then Damm will be necessary. 

 

iii. Scented medicine: if it is used once, then Sadaqah is necessary, if it is used multiple times, then Damm will be necessary. 

 

iv. Scented food: if the food is cooked, then nothing is necessary. If it is uncooked, and the scent overpowers the food, then Damm is necessary if he eats a mouthful, and if he eats less then Sadaqah is necessary. If the food is overpowering, then nothing is necessary. 

 

v. Toothpaste and chewing gum: nothing is necessary because the ingredients overpower the scent. 

 

vi. Cooling towels: if the face or head is covered, then some Sadaqah will be necessary.[1]

 

And Allah Ta’āla Knows Best.

 

 

[1] رد المحتار على الدر المختار، ج.3، ص.576، دار الكتب العلمية 

اعلم ان خلط الطيب بغيره على وجوه لأنه إما ان يخلط بطعام مطبوخ او لا ففي الاول لا حكم للطيب سواء كان غالبا ام مغلوبا، وفي الثاني الحكم للغلبة إن غلب الطيب وجب الدم، وإن لم تظهر رائحته كما في الفتح، وإلا فلا شيء عليه غير انه إذا وجدت معه الرائحة كره. 

 

غنية الناسك في بغية المناسك، ص.248، إدارة القرآن 

ولو تداوى بالطيب، أو بدواء فيه طيب غالب، ولم يكن مطبوخا، فالزقة بجراحته يلزمه صدقة إذا كان موضع الجراحة لم يستوعب عضوا، أو أكثر، إلا أن يفعل ذلك مرارا، فيلزمه دم، ثم ما دام الجرح باقيا، فعليه كفارة واحدة، وإن تكرر عليه الدواء. 

 

غنية الناسك في بغية المناسك، ص.249، إدارة القرآن 

ولو غسل رأسه أو يده بأشنان فيه الطيب، فإن كان من رآه سماه أشنانا، فعليه صدقة إلا أن يغسل مرارا فدم، وإن سماه طيبا فدم. 

 

غنية الناسك في بغية المناسك، ص.251، إدارة القرآن 

فإذا لبس مخيطا يوما كاملا أو ليلة كاملا، فدم (در) المراد مقدار أحدهما، فلو لبس من نصف النهار إلى نصف الليل من غير انفصال، أو بالعكس لزمه (رد المحتار). وفي أقل من يوم وليلة صدقة، كذا في المتون. 

 

غنية الناسك في بغية المناسك، ص.247، إدارة القرآن 

وحاصله أنه إذا خلط الطيب بطعام مطبوخ، فالحكم للطعام، لا للطيب، فلا شيء عليه، سواء كان الطيب غالبا، أو مغلوبا، وسواء مسته النار أو لا، وسواء يوجد ريحه أو لا، إلا أنه يكره إن وجد ريحه، كما قدمناه، وإن خلطه بما يؤكل بلا طبخ، كالزعفران بالملح، فالحكم للغالب، فإن كان الغالب طيبا يجب دم إن أكل كثيرا، وإلا فصدقة، وإن لم تظهر رائحته؛ لأن المناط كثرة الأجزاء لا وجود الرائحة، وإن كان الغالب ملحا لا شيء عليه، وإن أكله كثيرا غير أنه يكره إن وجد ريحه. 

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.